Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

EMBERMESÉK


VEGETÁRIÁNUS SZÜLŐ = VEGETÁRIÁNUS GYEREK?

2008.05.01

Nem értek egyet azzal, hogy ha a szülő vegetáriánus, megtiltsa a gyerekének is a húsevést.

A legfontosabb ok, amiért ellenzem ezt az, hogy a gyerek nem a szülő tulajdona, hanem szabad akarattal rendelkező, szuverén ember. Egy kisgyerek már nagyon korán el tudja dönteni, hogy milyen ételek ízlenek neki, és milyenek nem. Meg kell adni neki a választás lehetőségét.

Erre sok vegetáriánus ismerősöm mondja azt, hogy ha így gondolkodom, miért nem engedem a gyerekemnek azt is, hogy a konnektorba nyúljon, ha ő azt akarja. Amikor aztán erre azt felelem, hogy az életveszélyes helyzetektől kötelessége megóvni egy szülőnek a gyermekét, akkor azt mondják, hogy de hát a húsevés is életveszélyes dolog.

Nos, én nem hiszek abban, hogy (élet)veszélyes az emberi szervezet számára egy olyan táplálkozási forma (a mindenevés), amelyet az emberiség nagy része évezredek óta követ. Sőt, úgy gondolom, hogy nagyon-nagyon nehéz olyan étrendet összeállítani, ami nem tartalmaz állati fehérjéket, de ennek ellenére biztosítja az emberi szervezet számára a szükséges tápanyagokat.

Nem örülök ennek, de ténynek tartom, hogy kisgyermekkorban a testi és szellemi fejlődéshez szükséges hatalmas mennyiségű fehérjét legkönnyebb a húsevéssel bejuttatni a gyerekek szervezetébe.

Ugyanakkor komoly tudományos felmérések támasztják alá azt, hogy az állati fehérjéket (tejterméket, tojást) is tartalmazó, de húsmentes étrenden élő gyerekek fejlettségi mutatói semmiben sem maradnak el a vegyes táplálkozású gyerekek értékeitől, sőt, egyes területeken kissé meg is haladják azokat. (Sajnos a csak növényi étrenden élő kisgyerekeknél súlyos elmaradásokat mutattak ki. :( )

Viszont, ha egy gyerek közösségi intézményekbe (óvoda, iskola) jár, és ott tölti a napja jó részét, beleértve az étkezések idejét is, akkor nagyon nehéz megoldani, hogy húsmentesen táplálkozzon, hiszen a gyermekintézmények döntő többségében nem tudnak vegetáriánus ételeket biztosítani a gyerekek számára.

Az egyetlen járható út, ha a szülő reggel beviszi a gyermeke előre elkészített tízóraiját, ebédjét, uzsonnáját.

Azonban ez a megoldás is komoly problémákat vet fel. Nagyon könnyen megeshet, hogy az ilyen kisgyereket kicsúfolják, kiközösítik a társai. Főképp, mert (mivel nem ő maga választotta ezt az életformát) nem tudja megmagyarázni a többieknek, hogy ő miért eszik mást. Az így megszégyenített gyerek pedig a szülőt fogja meggyűlölni azért, hogy ilyesminek teszi ki őt, ilyesmit kényszerít rá.

Szerintem az egyedüli vállalható út az, ha a gyerekre bízzuk a döntést: vegetáriánus lesz vagy mindenevő. Semmi baj nem származik abból, ha a gyermekünk csak tizenévesen vagy huszonévesen dönt úgy, hogy nem akar többet állatok húsából enni. De az sem tragédia, ha a mindenevés mellett dönt. Az utóbbi esetben is öröm az, hogy gyermekkorában valószínűleg jóval több gyümölcsöt, zöldséget, főzeléket eszik, mint a mindenevő szülők gyermekei, és ezt a jó szokást valószínűleg egy életre meg is tartja.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

vegaság

(Brigi vegán, 2013.11.08 13:28)

Kedves nem vegák és vegák! Egyetértek Laci véleményével. Én 5 éve vagyok teljesen vega. Amióta vega vagyok, sokkal szebb a bőröm, rendbe jött a vérnyomásom, mert nem akarok állandóan összeesni az alacsony vérnyomástól.
Nyáron voltam jógatáborban és oda 0-6 éves gyerekek is voltak akik szintén vegák. KIEGYENSÚLYOZOTT, BOLDOG ÉS VIDÁM GYEREKEK NEVETÉSÉT ÉS JÁTÉKÁT HALLOTTAM, AKIKET A SZÜLEIK TUDATOSAN NEVELNEK. NEM A HÚSTÓL TILTJÁK EL, HANEM MEGISMRKEDNEK AZZAL, HOGY TISZTELJÉK ÉS SZERESSÉK MAGUKAT , ÁLLATOKAT EGYARÁNT.
A FEKETELEVES: MENJETEK EL KEDVESEIM EGY VÁGÓHÍDRA. EINSTEN IS VEGA VOLT, SZERINTE HA A VÁGÓHIDAK FALAI ÜVEGBŐL LENNÉNEK NEM ENNI SENKI SEM HÚST. A MÁSIK: NEM MINDIG SIKERÜL LELŐNI SZEGÉNY ÁLLATOT ÉS SOKSZOR ÉLVE BONCOLJÁK KEDVESEIM NEKTEK FEL. HA BEMENTEK A BOLTBA SOHA NINCSEN LELKIISMERET FURDALÁS, HISZEN MIÉRT IS LENNE? VAN EGY MONDÁS : 3 SZOR KAPOD VISSZA A ROSSZAT ÉS A JÓT IS.... ISZOD A BOLTI TEJET: ENEGDNÉD HOGY MEGERŐSZAKOLJANAK , 9 HÓNAPIG A SZIVED ALATT HORDOD MAGZATOD ÉS AZTÁN ELVEGYÉK TŐLED CSAK HOGY TEJELJ? NEM! A SZARVASMARHA SZINTÉN 9 HÓNAPIG HORDJA A SZIVE ALATT A KICSIJÉT. TŐLE MÉGIS ELVESZIK HOGY ADJA A TEJET ÉS A KICSIJÉT LEVÁGJÁK VAGY HAGYJÁK MEGHALNI. SZERINTETEK Ő NEM SZERETI A KICSIJÉT? DE !!!! MINDENKI SZERETI A GYEREKÉT. HALLOTTATOK OLYAN ÁLLATRÓL AKI MEGÖLTE A KICSIJÉT? NEM. EMBER KÉPES ERRE? IGEN. HISZEN KÉPES CSECSEMŐT GYILKOLNI. LEHETNE RAGOZNI. HOSSZÚ.... EGY IDÉZETTEL SZERETNÉM ZÁRNI: „Már kipróbáltuk a haragot és a gyűlöletet, és elneveztük civilizációnak. Találj új Utat!” (Byron Katie)

Vegaság

(Laci, 2013.08.29 23:42)

Látszik, hogy nagyon szűklátókörű vagy. Mielőtt belemennék a dolgokba elmondanám neked, hogy én rengeteg vegetáriánus gyereket láttam, sőt vegánt is, akik semmilyen hiánybetegségben nem szenvednek, sőt, sokkal egészségesebbek a társaiknál.
A legtöbbjük soha nem evett sem húst, sem tojást, és mégis vígan élnek!
Indiában több száz millió ember él úgy, hogy sosem evett húst.

Egyábként pedig:
„Az Amerikai Dietetikai Szövetség álláspontja szerint a jól összeállított vegetáriánus étrendek – köztük a teljesen növényi, vegán étrend is – egészségesek, kellőképpen táplálóak, és egészségügyi előnyöket nyújthatnak egyes betegségek megelőzésében és kezelésében. A jól összeállított vegetáriánus étrendek az emberi élet összes szakaszában megfelelőek, ideértve a terhességet, a szoptatást, a csecsemőkort, a gyermekkort, a kamaszkort; illetve sportolók esetében is teljesen kielégítő.”

A fenti szöveg eredetije itt olvasható: http://www.eatright.org/about/content.aspx?id=8357

juckónak

(gergő, 2008.10.29 14:48)

te tényleg azt hiszed hogy azzal, hogy ilyeneket írkálsz, jót csinálsz?
nézz körül a saját házad táján, utána sértegess másokat!

Re: gergőnek

(Vica, 2012.05.15 09:14)

Nem sértegetés, amit Juckó írt, hanem idézet Manuszmrititől (a hinduizmusból)!
Érdemes lenne tanulmányozni, az ókori és újkori történelmi személyek kinyilatkozásait, a vegetáriánusság mellett! Mégiscsak magasabb szinteken gondolkodtak, és éltek.
"A legtöbb, mit ember tehet a Föld jövőjéért, hogy vegetáriánussá válik!"
Albert Einstein
"Az állatok a barátaim...és nem eszem meg a barátaimat." George B. Shaw
"Egy nap, úgy fognak tekinteni egy állat megölésére, mint egy ember megölésére, azzal egyenértékű, bűnös cselekedet lesz."
Leonardo Da Vinci

Moncsinak

(Szamóca, 2010.05.06 11:12)

Moncsi, én ezekről a dolgokról nagyon másképp gondolkodom.
Nem tudom elképzelni, hogy pl. egy gyerek "direkt leszületik" egy olyan családba, ahol bántalmazzák, sőt megölik.

Vegetáriánus gyerekek

(Moncsi, 2010.05.06 10:39)

Leszületésük előtt a gyerekek választanak minket szülőnek! Tehát az, hogy vegetáriánus szülőt választ egy lélek, annak meg van az oka! Ebben a szellemi, erkölcsi háttérben szeretne tovább fejlődni!
A szülői döntések felelősségét nem adhatom ki a gyerekem kezében az élet számos területén!(Óvoda és iskola választás, mit engedek, mit nem engedek a nevelésében..)Ettől még nem a tulajdonom, hanem a gyermekem, akinek a legjobbat szeretném adni az élet tapasztalat, szellemi ismérvek, karmikus hatások tükrében!!

Vegán gyerekek

(Szamóca, 2010.04.23 12:18)

Szia!
Ott van a nagy probléma, hogy a szülők nem táplálkozástudományi szakemberek.
Ahhoz, hogy a szülők egy kisgyerek számára mindig az igényeinek megfelelő, teljes értékű vegán étrendet tudjanak összeállítani, annyi szakértelemre, odafigyelésre, olyan - nálunk nehezen beszerezhető - alapanyagokra lenne szükség, hogy egy átlagos, dolgozó szülő ennek az összehozására nagyon-nagyon nehezen képes.

vegán gyerekek

(gapcsi, 2010.04.23 12:04)

Egy amerikai professzor(Dr.Michael Klaper),aki 20 évig tanulmányozta a vegán gyermek-étkezést(semmi állati eredetűt nem esznek),megállapította,hogy hiánybetegségek csak akkor alakulnak ki,ha a szülők nem tudják összeállítani a kiegyensúlyozott étrendet!

"Aki ugyanis jobban elmélyül az újságokban leírt esetekben, az visszatérően rátalál a hiánybetegségek okaként a táplálkozásban előforduló hibákra. A megbetegedett gyerekek szülei nyilvánvaló, hogy egyáltalán nem tudták, hogyan kell összeállítani egy kiegyensúlyozott étrendet. Nem foglalkoztak egyáltalán ezzel a témával, „nem voltak terveik”, és egyoldalúan táplálták gyermekeiket.
Tény, hogy ezidáig nem ismerünk egy olyan esetet sem, melyben orvosilag bizonyított lenne, hogy az adott hiánybetegség tisztán vegetáriánus betegség. A helyesen megtervezett, tisztán növényi eredetű táplálkozás nem fog kiegyensúlyozatlan állapotot eredményezni. Nincsen olyan biokémiai, vagy pszichológiai ok, mely objektíven a növényi eredetű táplálkozás ellen szólna. Azok, akik vegán módon táplálkoznak, legalább olyan teljesítőképességűek, mint mások, akik nem mondanak le az állati eredetű ételekről. Léteznek olyan tanulmányok is, melyek megállapítják, hogy a vegán módon élőknek nagyobb a teljesítőképessége."

Vegetáriánizmus és óvoda

(Szamóca, 2010.02.19 16:40)

Szia Adri!

Az óvodák egyáltalán nem "kötelesek megoldani" sem a táplálékallergiás sem a vegetáriánus gyerekek étkeztetését.
Hogy megoldják-e, ez csak az óvodavezetők és az óvónők jóindulatán múlik. Senki és semmiféle jogszabály nem kötelezi őket erre.
Tudom, hogy nem tiltja az ÁNTSZ a gyerekek ovo-lakto vegetáriánus közétkeztetését. De nagyon kevés olyan óvoda van, ahol húsmentes ételeket tudnak biztosítani a vegetáriánus gyerekek számára.

Az, hogy a gyerekek az óvodában elfogadják-e, vegetáriánus társukat, nagyrészt a vegetáriánus gyerek szülein múlik.
Sajnos sok olyan vegetáriánus van, aki felsőbbrendűnek képzeli magát, mert ő nem eszik húst, és a gyerekét is így neveli.
Az ilyen gyerekeket a többi óvodás általában kiközösíti.

vega gyerkőc-kontra ovi

(Adri, 2010.02.10 15:36)

Sziasztok.Nálunk az egész család lakto-ovo vegetáriánus és nekem természetes,hogy a gyerekeimnek sem adok húst mivel nálunk ez a normális.Így nekik is ez lesz (remélem)Az oviban sosem volt probléma az étkezés,igaz én bp-i vagyok de kötelesek megoldani ugyanúgy ahogyan egy laktóz v glutén érzékeny gyermek étkeztetését is.Tény hogy a gyerekek szívesebben esznek hasonlót v ugyanolyat mint a társaik,mi ezt az ovival úgy oldottuk meg h a lányom be van fizetve rendesen az ebédre én pedig csak húsmentes de hasonló feltétet viszek neki mint amit a többiek esznek hozzá minden nap.
Ja igen,nem tiltja az ANTSZ,csak be kell adnod egy nyilatkozatot,hogy vállalod a felelősséget az ételért amit beviszel.

A megszégyenülés...én abszolút nem értem,hogy miről beszéltek...??
Jó nyilván a szülő és az óvoda hozzá állásától is függ a dolog.Nálunk pl az ovónéni mikor a többiek kérdezték h Vanda miért eszik mást elmagyarázta nekik hogy Vanda vegetáriánus mert nem eszik húst,mégpedig azért mert nem szereti.Soha nem csúfolták őt a gyerekek és soha nem érte őt semmilyen negatív sérelem emiatt.Itthon mi már ahogy megértette a dolgokat elkezdtük neki magyarázni hogy miért nem eszünk.Ő ezzel eddig maximálisan egyetértett.Mert ebben a témában nem gyerekként kezeltük.
Persze ha egy 3-5 gyerek foggal körömmel harcol a szüleivel h húst ehessen nyilván nem erőszakolnám..de szerintem akkor ott nem a vegetáriánizmussal van gond,hanem a gyerek-szülő kapcsolattal.

Iskolai-óvaodai vegetáriánus étkezés

(Szamóca, 2009.10.15 10:32)

Szia Kivi!
A legtöbb iskolában és óvodában (ha tiltja is az ÁNTSZ) megengedik, hogy a gyerek otthonról vitt ebédet kapjon. Sőt a hűtést és melegítést is megoldják. Inkább olyan helyeken zárkóznak el ettől, ahol lusták külön figyelni egy-egy gyerekre.
Én sokkal nagyobb gondot látok abban, hogy a többi gyerek közösíti ki, csúfolja azt, aki egészségügyi indok nélkül, a többiek számára érthetetlen okból mást eszik.
Az ezzel a gondom, hogy ezt a "másságot" a gyerek nem maga választotta, az érte elszenvedett gúnyt, bántást viszont neki kell elviselnie. Nem hiszem, hogy egy szülőnek joga van erre kényszeríteni a gyerekét.
Újabban (hónapok óta) az én fiam sem eszik húst. (Ő már elmúlt 10 éves.) Ő maga hozta meg a döntést, hogy most (nem tudni meddig) nem akar húst enni. Mivel az ő döntése (amit bármikor megváltoztathat), őt nem féltem a döntésével járó nehézségektől.

Icusnak

(kivi39, 2009.10.15 06:13)

Nem vagyok vegetáriánus, bár inkább zöldségeken élek én is, mint húson. De eszembe jutott néhány dolog, amit azért nem mindenki tud talán megoldani. A legtöbb gyereket a szülei nem tudják hazavinni az oviból ebéd előtt, mert 8-4-ig, de inkább korábbtól továbbig dolgoznak, tehát marad az ebéd az oviban. Ugyan a tízórai valóban megoldható (magyarul: a gyerek vajas kenyeret eszik a szalámis helyett), az ebéddel már gondok lehetnek. Mivel ÁNTSZ előírás tiltja, hogy az óvodába házilag készített ételt vigyenek be a szülők, ezért ott, ahol nem megoldott a vegetáriánus étkezés, a gyereknek elég nehéz dolga lesz. Ugyan a gulyáslevesből még kiválogathatja a húst, de, hogy hogyan eszi meg a milánóit, azt nem tudom. Az iskolában is csak látszólag könnyebb a helyzet, ugyanis oda már be lehet vinni ebédet, csak éppen hűteni és melegíteni nem tudja a gyerek, mert szintén ÁNTSZ előírás miatt a konyhai hűtőben és mikróban otthonról vitt ételeket tárolni és melegíteni nem lehet. (ezért okoz problémát a beteg, ételallergiás gyerekek étkeztetése mind az oviban, mind az iskolában)

Kényszerítés

(Szamóca, 2009.10.02 19:36)

Iszonyatos dolog az ilyesmi. És örök trauma az elszenvedője számára. :(((

kényszerítés

(Lilien, 2009.10.02 19:28)

Mónika régi hozzászólására reagálva: én sajnos saját bőrömön tapasztaltam óvodásként, milyen az, ha kényszerítenek, hogy megedd a húst... igaz, nem a szüleimtől, hanem egy kedves óvónőn keresztül... borzalmas volt, és mikor rosszul lettem, még én kaptam ki. Sosem szerettem a húst, max a szárnyast vagy halat, öt éve egyáltalán nem eszem, etikai okokból, de nem nagy áldozat

Gyerekek

(Szamóca, 2009.02.13 09:41)

Az enyémek is az állatok szeretete miatt hajlanak a vegetáriánizmusra.
Már egészen pici korában (másfél-két évesen) olyanokat kérdezett, hogy ha a malacnak "kivesszük a húsát", attól ugye nem lesz semmi baja.

Tudod, én úgy vélem, arrafelé halad a világ, hogy néhány generáció múlva már éppen olyan elborzadva néz majd az ember a húsevésre, mint ma a kannibalizmusra. De - úgy gondolom - ez nem meggyőzés vagy kényszer hatására megy majd végbe, hanem egyszerűen megváltozik lassacskán az emberek gondolkodása.
Azt hiszem, a gyerekek egy részénél már megkezdődött ez a változás.

gyerek

(Kata, 2009.02.13 08:56)

És az is érdekes, hogy én azért hagytam abba a húsevést, mert annyit olvastam és hallottam a jógán arról, hogy mennyire egészségtelen, kifejezetten árt, és teljesen szükségtelen az embernek a hús. A gyerek viszont 90%-ban állatvédelmi szempontból nem eszi. Azt monja: miatta egy állatot se öljenek meg...
és ez a gondolkodás továbbfejlődött nála. Pl.most karácsonykor egy nagyon kicsi gyökeres cukorsüveg fenyőt vettünk, hogy több évig "használhassuk". örült az ötletnek, pedig féltem, hogy hiányolja majd a nagy csillogó díszeket. De nem...örült, hogy jövőre kevesebb fenyőt vágnak ki, ha idén megmaradt az árusnál. Fantasztikusak a gyerekek, mert a rossz is, de a jó is nagy hatással van rájuk. Néha talán fel se fogjuk, mennyire.

Szia Kata!

(Szamóca, 2009.02.11 12:34)

Gratulálok a lányodhoz! Ennyi idősen már tényleg képes egy ember komoly, megfontolt döntést hozni.
Az én fiam (nem sokkal fiatalabb a lányodnál) szintén nagyon kacérkodik a vegetáriánizmussal. Egyre kevesebb húst eszik. Majd meglátjuk, mi lesz belőle. :)

átjöttem:-)

(Kata, 2009.02.11 11:38)

Abszolút egyetértek mindennel, amit írtál, nálunk pont így működik a dolog. Én nem ettem húst, de a családnak megcsináltam, aztán a kisebbik lányom úgy döntött, csak halat eszik a húsfélék közül. Én mindíg mondom neki, hogy nyugodtan egyen húst ha megkívánja, ebből ne csináljon gondot. Még csak 12 éves, nem akarom, hogy ha esetleg meggondolja magát, titkolja vagy ilyesmi...
Ki is vettük a gyereket a befizetett ebédből, és azóta sokkal boldogabb, hisz nem üres rizst eszik...sőt őt irigyli mindenki, olyan finomakat visz:-))) A többiek meg rágják a mócsingos húst....
Büszke vagyok a lányomra, hogy így döntött, ez sztem érett gondolkodásra vall.

Szia Icus!

(Szamóca, 2009.01.31 21:50)

Ne add fel az elveidet!
Tudom, hogy az ovo-lakto vegetáriánus táplálkozás teljesen egészséges, és nem árt a gyerekeknek sem.
Sajnos én nem vagyok olyan szerencsés helyzetben, mint te, hogy délben hazahozhassam a gyerekeket az óvodából, iskolából. Tízórait valóban lehet csomagolni nekik, de ebédet már kicsit bonyolult lenne.
De nem is ez a lényeg. A lényeg az, hogy én sem adom fel az elveimet. Az én elvem pedig az, hogy a gyerekem nem a tulajdonom. Példát mutathatok neki, de nem dönthetek helyette.

vegetáriánus gyerekek

(Icus, 2009.01.31 21:30)

Nagyon érdekes amit írsz. Végülis bármilyen elméletet alá lehet támasztani, ha összeszedi magát az ember. Én 45 éves vagyok és soha életemben nem ettem húst. Amikor férjhez mentem a férjem még húsevő volt, aztán szép lassan áttért. Amikor jöttek a gyerekek, ő is hozzád hasonló elveket vallott a gyerekek étkeztetését tekintve. El sem tudtam volna képzelni, hogy a gyerekeimnek olyant adjak enni, ami számomra nem jelent ételt. Azt mondtam, igaz, döntse el, hogy eszik-e húst majd, ha felnő. Akkor választhat.Addig azt eszik amit adok neki, márpedig amit én nem tartok ételnek, azt nem adom a legdrágább kincsemnek. Elmondhatom, mindkettő felnőtt egészséges és lakto-ovo vegetáriánus a felmenőihez hasonlóan. Talán, ha korábban én is húsevő lettem volna akkor elfogadom amit írsz, de így...
Az oviban nem jelentett gondot, ebéd előtt hazahoztam őket, a tízórait megoldották a dajkák. Később az iskolába pedig itthonról vittek tízórait, itthon ebédeltek. csak egyszer csúfolták őket a barna kenyér miatt, azt mondták a fiamnak, hogy cigánykenyeret eszik. Azóta már népszerűbb a barna kenyér, gondolom nem kelt akkora feltűnést, ha valaki tízóraira a suliba barna kenyérből készült szendvicset eszik. Az étkezésen kívül még nagyon sok dolog miatt csúfolhatják a gyerekek egymást, de ez nem elég nyomós indok arra, hogy feladjam az elveimet.