Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

EMBERMESÉK


VEGETÁRIÁNUSNAK LENNI JÓ!

2008.06.23

Kép 19 éve nem eszem húst. Ovo-lakto vegetáriánus vagyok. Ez azt jelenti, hogy tojást és tejtermékeket eszem, csak húst nem.

Egyébként pontosan olyan ételeket főzök, mint bárki más, csak zöldségekből, gyümölcsökből, tejtermékekből, tojásból. Megnézheted a recepteket itt, ezen a honlapon. Sőt, az ételekről készült fotókat is! Szerintem jól néznek ki. :)

Egyre többen élünk így ebben az országban is. Állítólag valahol 15% körül van már a húsmentesen táplálkozók aránya.

Te, aki esetleg betévedsz ide, és elolvasod, amit írok, mit gondolsz erről?

 

Itt, a honlapomon az alábbi jelölésekkel találkozhatsz:

 

Kép 

  Ez a vegetáriánus ételek jele.
  Ezek az ételek nem tartalmaznak semmi olyat, amit állatok

  megölése  árán állítottak elő.

 

 

Kép   

  Ez a vegán ételek jele.
  Ezek az ételek semmiféle állati fehérjét nem tartalmaznak.

 

  

P.S.:
Semmilyen személyes adatodat nem kell megadnod ahhoz, hogy az oldalhoz hozzászólj!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

humusz

(Anta, 2009.12.29 12:13)

Ott, ahol nem biztos, hogy várnád: a Westend gyorskaja-során
Semmi hús, max egy-két ételhez tojás, sok zöldség, arabos saláták és rengeteg humusz - persze végülis ez is egy "gyorskajálda", de nekem nagyon bejött :)

Anitának

(Szamóca, 2009.12.28 15:26)

Vegánnak lenni tényleg komoly megpróbáltatásokkal járhat. Szinte kizárt, hogy Magyarországon közétkeztetésben, gyermekétkeztetésben, étteremben (kivéve talán egy-két vegetáriánus éttermet) megbízhatóan vegán ételt kapjon az ember.
Elárulod, hogy hol van ez a humusz-bár?

Vegetáriánizmus

(Anta, 2009.12.28 13:29)

Én nem vagyk egy harcos-típus - persze nekem könnyebb is, mint annak, aki valóban vega, netán vegán.
Na és ugye én Pesten élek, itt azért több a lehetőség is - nemrég felfedeztem egy hummusz-bárt: életemben nem, ettem még ilyen jót :)

Vegetáriánizmus

(Szamóca, 2009.12.28 12:51)

A "divatvegákat" én nem sorolom a vegetáriánusok közé. Náluk ez a táplálkozási forma általában nem tartós, és nem állandó.

Az éttermekkel viszont már csak a többi vegetáriánus miatt is vívogatom a kis harcaimat. Minél többször kér valaki egy-egy helyen húsmentes ételt, annál inkább észbekapnak, hogy erre is van igény.
Tegnapelőtt Szolnokon volt egy ilyen kis csatám a Múzeum étteremben. Még mindig mérges vagyok rájuk. Annak ellenére, hogy az étlapon kiemelten hirdették, hogy bármit megcsinálnak a vendég kívánsága szerint, arra nem voltak képesek, hogy külön, nem a húsokkal együtt süssenek nekem egy adag zöldséget. Mert ők a zöldséget a hússal együtt sütik, és kész. :(((

vegetáriánizmus

(Anta, 2009.12.28 12:44)

Igen, az étterem nehéz dió - szerencsére a húsevő barátaim tekintettel vannak rám, és volt már olyan, hogy ők hiába szerették, nem mentünk vissza egy étterembe, mert az egész étlapon összvissz egyetlenféle leves volt, amit én is "megehettem"
Ezért is szeretem pl az indiait, mert ott nem kell külön könyörögni, hogy mondják már meg, van-e benne pl. bacon, az hiába nem hús...
Sajnos én olyanokkal is találkoztam, akik úgy gondolták, hogy a vega/félvega életmód trendi, csak nekik nincs hozzá akaraterejük, nekem meg van.. tényleg, mint valami káposztaleves-kúra

Vegetáriánizmus

(Szamóca, 2009.12.28 12:23)

Furcsa, ha valaki "sértésnek" veszi, ha nem eszel húst.
Azt is sértésnek venné az ilyen ember, ha mondjuk tejallergiás lennél vagy cukorbeteg, és ezért ennél mást, mint ő?
Szerencsére én még ilyesmivel nem találkoztam.
Én inkább némelyik étteremtől döbbenek meg. Van, hogy nem is értik, miért fontos nekem, hogy a nekem készülő étel ne főzzék/süssék össze a húsos ételekkel.
De az az igazság, hogy a legtöbb vendéglátó helyen is teljesen elfogadóak és készségesek a vegetáriánizmussal szemben. (Bár az éttermek 80%-ban tapasztalható rántott sajtból és rántott gombából álló húsmentes kínálat elég lehangoló.)

válasz

(Anta, 2009.12.28 12:12)

igen, ezért is írtam, hogy "mindkét oldalról" szükség van az elfogadásra - amikor még ettem húst, volt egy "vega" ismerősöm (bár azóta kiderült: "divatvega" volt csak) aki fintorgott, amikor ettünk és mondogatta, hogy ez milyen undorító... Persze ez valószínűleg nevelés kérdése is. A másik oldalról: a legtöbben azt kérdezik, fogyókúrázok-e és azért nem eszek húst és még ez a legjobb... Sajnos van, aki eleve sértésnek veszi, hogy nekem úgymond "nem felel meg" az az étel, amit ő eszik, hiába áll távol tőlem bármiféle ilyen gondolat

Anitának

(Szamóca, 2009.12.28 11:53)

Szia Anita!

Tolerancia-ügyben, én azt gondolom, mi, vegetáriánusok is hibásak vagyunk nagyon sokszor.
Nem tudom, te mennyit forogsz vegetáriánusok között.
Én elég sokat. És sajnos nagyon gyakran hallom tőlük azt, hogy a húst is evőket "dögevőknek" nevezik. Órákat tudnak beszélni arról, hogy a húsevéstől milyen büdös lesz az ember, és ők ezt a "dögszagot" már kilométerekről megérzik...
Nagyon sok vegetáriánus egyszerűen felsőbbrendűnek tartja önmagát csak, mert nem eszik húst. És ezzel alapos okot adnak arra, hogy a mindenevő többség gyanakodva, idegenkedve nézzen ránk.
Tudom, a legtöbb vegetáriánus nem ilyen.
De a vegetáriánizmusukkal kérkedők a hangosabbak. Őket a legkönnyebb észrevenni.
Azt tapasztaltam, ha az ember nem hangsúlyozza úton, útfélen, hogy ő vegetáriánusként mennyire megveti a húsevőket, akkor nem nagyon találkozik ellenérzéssel a húst is evők részéről. Maximum furcsának találják a dolgot. De ez is inkább csak az idősebbekre jellemző.

"vega üzemmód"

(Anta, 2009.12.28 11:35)

Kedves Szamóca!

A (süti)receptek csábítottak az oldaladra, de nagyon örültem, hogy felfedeztem ezt a "menüpontot" is.
Én három éve nem eszek húst, csak halat, bár nem szoktam azt sem mondani, hogy szemi-vega vagyok, mert nem iktatok ki feltétlenül olyan dolgokat sem, mint pl. a zselatin (bár bevallonm, most elgondolkoztam... :)).
Én vidéken nőttem fel, nálunk mindig a hús volt az "igazi ennivaló", úgyhogy tartottam attól, hogy pl. édesanyám mit szól majd a választásomhoz, de mára már ő csinálja világ legfinomabb szójafasírtját! :)
Itt is olvastam már, és szerintem is bizonyos, hogy a testünk tudja, hogy mire van szükségünk - amikor ettem is még húst, nem emlékszem arra, hogy azért ettem volna, mert "megkívántam", ellentétben a zöldségekkel, gyümölcsökkel.
Sajnos még mindig nehezen tolerálja a világ a "vega üzemmódot", de csak ezért senki ne adja fel, ha úgy érzi, hogy ez az, amitől jól érzi magát!
Ehhez azonban szükség van olyan végtelen toleranciára és intelligenciára (mindkét oldalról), amit ezen az oldalon tapasztaltam!
Köszönöm!

Zsuzskának

(Szamóca, 2009.12.14 15:21)

Ó, bocsáss meg, hogy nem válaszoltam! Kérlek, ne haragudj!

Baba-ügyben biztos vagyok abban, hogy a vegetáriánizmusnak egyáltalán semmi köze nem volt a vetéléshez. Ezt nem én mondom, hanem minden ezt bizonyítja.
Egyrészt, ha a húsmentes táplálkozás ártana a magzatoknak, akkor az indiaiak már kihaltak volna.
Másrészt mikor a gyerekeimet vártam, nagyon sok helyen utánaolvastam, nagyon sok orvost megkérdeztem. Minden orvos egybehangzóan állította, hogy az állati fehérjét (tejterméket és/vagy tojást) is tartalmazó vegetáriánus táplálkozás semmiképpen nem árt a magzatnak.

A fogadásodra nem tudok mit mondani, mert nem tudom, mennyi a reális esélyed a győzelemre, de nagyon drukkolok neked.

mégis :)

(Zsuzska, 2009.12.14 11:42)

Szia Szamóca!
Látom nem írtál, de gondolom már lefoglal az ünnepi készülődés. :) Nekem azért vannak híreim!
A mai nappal újra kezdtem a vegetáriánus táplálkozást, és nem is akárhogyan :D.
A párom csak úgy állt rá, hogy kitaláltam: fogadjunk, hogy március végéig ha hagy azt enni amit akarok, akkor legyőzöm őt futásban és fekvőtámaszban is :D.
Úgyhogy drukkolj légyszi kedves Szamóca, mert elég nagy a tétje: ha én nyerek, akkor ő is kipróbálja egy hónapra az életmódom :).
Üdvözlettel: Zsuzska

válasz

(Zsuzska, 2009.12.06 22:29)

Nagyon rég /koromhoz képest/ vezetek önálló háztartást, hetedik éve, és 24 éves vagyok.
Fél éve élek a párommal, mostmár őt értem család alatt, s szerintem vele nem is lesz probléma ilyen téren, bár ő megrögzött ragadozó :) s halálosan komolyan vehető, hogy pörköltön, gulyáson, rántott húson, virslin és tojáson kívül mást nem igen eszik meg /meg persze amit még sikerül beleerőltetnem nagy ritkán :D/.
Amit leírtál az jól hangzik nagyon, bár tegnap főztem egy isteni tejszínes gombalevest, abból délben alig bírt enni, estére viszont csak megevett egy tányérral. Azt hiszem, alaposan el lehet romolva az ízérzékelése, mivel tíz éve ilyen borzalmakon él, amit felsoroltam. Szerinted hogy kezdjek neki finoman? Amiket írtál azokat sajnos meg sem kóstolja :(. Szóval persze nem akarok belőle is vegát csinálni, de lássuk be, húsz kiló feleslege van, csúnya a bőre, nagyon ráférne egy méregtelenítés is...
Na de igazából nem is vele van a gond, inkább nagymamámmal, akivel rendszeresen találkozom, s akit nem lehet meggyőzni...
Elmondok gyorsan egy történetet, ne haragudj hogyha túl hosszúra sikeredik így a komment. Tavaly volt: házasság előtt álltam, babát vártam, amikor hirtelen spontán vetélésem volt. Persze a rengeteg stressz miatt, de mindenki a vegaságomra fogta, s azzal vádolt, hogy felelőtlen voltam ebben akérdésben. De ez nem igaz. Rosszul lenni inkább csak akkor kezdtem, amikor belémerőltettek egy kis ezt-azt, "nehogy baja legyen a gyereknek". Mégis lett. Ezután a házasság fuccsba ment, mert a kapcsolat is megromlott, de szerencsére a sors később összehozott egy régi jó barátommal, aki a mindenem lett az életben. Szóval így ért véget a vegaságom és hiányzik, mert nem tudom elhinni, hogy bármi baj származott volna belőle; nagyon körültekintő és változatos voltam mindig. Ezek fényében most hogy látod a helyzetem? Mert ha újra elkezdem itt kitör a háború :D

Zsuzskának

(Szamóca, 2009.12.06 21:19)

Szia Zsuzska!
Az az igazság, hogy nekem a most már két évtizedes vegetáriánizmusom alatt szerencsére kevés bántásban volt részem. A környezetem elfogadta, hogy nem eszem húst, én pedig elfogadtam, hogy a környezetemben élők esznek.
Nem tudom, hány éves vagy, vezetsz-e önálló háztartást. Ha van rá módod, készíts a hozzátartozóidnak egy húsmentes, de húsevők számára is ízletes ebédet vagy vacsorát. (Én azt tapasztaltam, hogy húsevőknek is mindig ízlik pl. a gomba- vagy lencsefasírt, gnocchi tejszínes gombával, tócsni, gomba vadas...) Akkor rájönnének a családtagjaid, hogy teljesen normális, tápláló, laktató ételeket eszel. Valószínűleg nem féltenének többet attól, hogy éhen fogsz halni.
Mi a véleményed?

újratábla :)

(Zsuzska, 2009.12.06 15:52)

Szia Szamóca!
Nagyon-nagyon tetszik az oldalad! :)
Mostanában kacérkodom a gondolattal, hogy egészségügyi okokból visszatérek az ovo-laktovegetáriánus táplálkozásra, ezért lett a hozzászólás címe újratábla.
Régebben két évig is folytattam ezt az életmódot, nagyon tudatosan, de egy tragédia beárnyékolta az életünket, s a család nyomására lemondtam az életmódomról, bár azóta tudom, nagy hiba volt.
Azóta új életet kezdtem, s most szeretnék újra TÁPLÁLKOZNI, nem enni, kajálni, stb..., hanem táplálni a testem és a lelkem!
Azért írok Neked, mert remélem, tudsz egy kis bíztatást írni nekem, hogy könnyebb legyen egy-egy családi ebéden mosolyogva azt mondanom: Köszönöm, nem!

Üdv: Zsuzska

Vegetáriánus gyerekek

(Szamóca, 2009.10.30 18:47)

Szia Ditti!

Nálunk a nagyobb gyerekem téreget át éppen a húsmentes táplálkozásra. Bár ő nem csak tejterméket, de tojást is eszik. (Én is.)
A kicsi is gyakran kacérkodik a vegetáriánizmussal, de neki nem engedem, ugyanis ő se tojást, se tejterméket nem eszik (mert nem szereti), viszont még pici, és szüksége van valahonnan teljes értékű fehérjére. (Ráadásul olyan vékony, mint a nádszál, és így, húsevőként is a vashiányosság szélén táncol állandóan.)

Nálunk van az oviban vegetáriánus kisgyerek. Nem hoznak neki a szülei saját ennivalót. Az óvónőket kérték meg, hogy válogassák szét neki az ételeket. (Uzsonnára a szalámis vajas kenyér helyett ő csak vajasat kap, a főzelékeket feltét nélkül... Ha pedig végképp nincs húsmentes étel, akkor csak gyümölcsöt eszik. Gyümölcs mindig van az oviban.) De ehhez az óvónők segítőkészségére és jóindulatára van szükség. Ez nálunk megvan, viszont a többi gyerek folyamatosan kigúnyolja és utálja a vegetáriánus kisfiút. (Bár ebben a kisgyerek anyukájának is jócskán része van, ugyanis úgy neveli a gyereket, hogy ők különbek, magasabbrendűek, mint a többi ember.)

Ha nálatok az óvoda vezetője ellenzi a vegetáriánizmust, sajnos nem tudsz mit tenni, mert arra nem kötelezhető az óvoda, hogy külön ételt biztosítson egy vegetáriánus gyereknek. De még arra sem, hogy az otthonról hozottat tárolja és melegítse.
Arról viszont föl lehetne világosítani, hogy a Közegészségügyi-Járványügyi Szakmai Kollégium 1994-ben kiadott "A bölcsődékben és oktatási intézményekben alkalmazható vegetáriánus és hasonló jellegű étrendek" című módszertani irányelve szerint (aminek alapján a gyermekek közétkeztetése működik) a szemi- és az ovolakto-vegetáriánus táplálkozási forma elfogadott Magyarországon. Szóval talán nem akarjon följelentgetni emiatt senkit.

Nagyon örülök, hogy tetszik a honlap. Eredetileg csak vegetáriánus ételek voltak rajta, de mivel nálunk is ilyen vegyes táplálkozású a család, mint nálatok, kibővítettem kicsit. :)

vegetariánus gyerek

(ditti, 2009.10.30 18:20)

Szia Szamóca!

Jó kérdés.
Férjem 10 évvel ezelőtt úgy döntött, hogy nem eszik húst és tojást. Én megmaradtam mindenevőnek, de csak ritkán és keveset eszem mindkettőt.
A legnagyobb gyerek (13) azt eszi többé-kevésbé, amit elétesznek, nem reklamál sem í húsért, sem ellene.

A két kisebb (8 és 5,5) szép lassan 1 éve áttért a vegetáriánus üzemmódra. Ők az apjukat "utánozzák", nem engem. Hát, így sikerült ilyen vegyesre a kép.

Én egyébként csak egyfélét főzök (hús- és tojásmenteset), de hétvégenként a nagyi kétféle ételt készít, így mindenki "megkapja a magáét". :-)

Az óvoda egyébként nem tolerálja a különcséget, a vezető a fő "ellenség", kaját bevinni nem lehet. Megjegyzem, amikor még Finno.-ban éltünk, ott egy vega kislánynak a szülei vitték az ételt, és ott nem votl ez probléma. Na, mindegy.

A legkisebb olyan szinten ellenáll, hogy 5,5 éves létére mindig mindenhol megkérdezi, hogy miből van az étel. Van, amit eleve elutasít, mert gyanús neki, hogy abban tojás kell legyen.

További jó blogírást! Van egy újabb visszatérő olvasód, mert tényleg tetszik.

Vegetáriánus gyerekek

(Szamóca, 2009.10.30 14:34)

Szia Ditti!

A hivatalos állásfoglalás szerint Magyarországon a gyermekétkeztetésben engedélyezett az ovo-lakto (tojást és tejtermékeket tartalmazó) étkezési forma. Több hivatalos vizsgálat bebizonyította, hogy az ovo-lakto vegetáriánus táplálkozású gyerekek fejlődése semmilyen mutató tekintetében nem marad el a vegyes táplálkozásúakétól, sőt, egyes esetenként felülmúlja azt.
Ha valamilyen gyermekintézményben "rád akarják uszítani" emiatt a gyerekorvost, kérj hivatalos állásfoglalást a helyileg illetékes ÁNTSZ-től.

(A teljesen növényi alapú gyermekétkeztetést azonban az ÁNTSZ tiltja Magyarországon. De titeket ez úgysem érint.)

Ami nehézséget okozhat állati fehérjét is fogyasztó gyerekeknél a közétkeztetésben, az az, hogy a gyermekintézmények nem kötelesek egy-egy gyerek (illetve szülő) kívánságára vegetáriánus ételt biztosítani.
Ha kellően megértő az adott gyermekintézmény vezetése, akkor ezt a problémát úgy lehet megoldani, hogy a szülő beviszi reggelente a gyerek számára az ételt.

Egy személyes kérdés: hogy jött ez így össze, hogy van vegetáriánus és mindenevő gyereked is?

(Nagyon szépen köszönöm a dicséretet. Nagyon kedves vagy.)

vegetariánus gyerek kontra Magyarország

(ditti, 2009.10.30 14:00)

Szia Szamóca!

Nagyon tetszik az oldal.
Nem vagyok vegetariánus, de van egy lakto-vegetariánus férjem és hasonló két gyerekem + egy húsevő gyerekem.
Na, itt szokott mindenki nagyot nézni, hogy akkor én mit és hányfélét főzök. :-)
Amúgy egyre kevesebb húst eszem, és kimondottan élvezem a "nélkülözést".

Lenne egy kérdésem hozzád és az olvasókhoz:
Van valamelyikőtöknek tapasztalata a közétkeztetéssel, intézményekkel? Hogy lehet túlélni az óvodát úgy, hogy ne uszítsák rá az emberre az oviorvost + a gyerekvédelmet?

Megőrülök az itthoni fontoskodó óvodai vezetőtől. Külföldi tapasztalatom is van óvodával kapcsolatban, ott ezt nem tekintik sem őrültségnek, sem ember ellen elkövetett merényletnek, bűnnek.

Szamóca! Csak így tovább! NAgyon jók a receptek!!!

Csillának

(Szamóca, 2009.10.19 09:46)

Szia Csilla!

Örülök, hogy neked is bejött a bögrés süti. :)

A vegán (csak növényi alapanyagokra épülő) táplálkozásról nem tudok saját tapasztalatok alapján véleményt mondani, mert még nem próbáltam ki.
Én ovo-lakto vegetáriánus vagyok, tehát tejtermékeket és tojást is eszem.
Erről (a tejtermék és tojás formájában állati fehérjét is tartalmazó) táplálkozási módról még soha egy rossz szót nem hallottam egyetlen orvostól sem. Sőt! A szakemberek is egészségesnek tartják.
Tudom, hogy a vegán táplálkozást sokan elítélik, mert könnyen vezet ásványianyag- és vitaminhiányhoz. De azt hiszem, ez nem a vegán étrend hibája, hanem azoké, akik nem kellő körültekintéssel, komoly felkészültség nélkül választják ezt az életformát.
Mondom: én nem próbáltam, de azt gondolom, hogy nagyon alapos odafigyeléssel a csak növényi alapú táplálkozás is lehet egészséges. Gondolom, a vegán kismamák nagyon komolyan odafigyelnek az étrendjükből hiányzó anyagok pótlására.

Csak egy apró megjegyzés

(Csilla, 2009.10.19 00:12)

Kedves Szamóca!

Mint már említettem az adott receptnél, a bögrés sütid hozott ide (ami azóta a lakótársaimnál is sikert aratott :D), és nem bírtam ki, hogy ne böngésszek tovább az oldaladon. Csak gratulálni tudok hozzá, sok fantáziadús és hasznos receptet találtam itt.
Ami miatt írok, az az előttem lévő 2 hozzászólás. Nekem a lakótársam vegetáriánus (csak húst nem eszik, minden más állati eredetű táplálékot igen), és majd kicsattan az egészségtől. Mivel orvosnak tanulok, az egyetemen folyton csak azt hallani, hogy mennyire nem egészséges a szigorú vegetáriánus étkezés. Amiben azért szerintem mégis van valami, ha nem is értek vele 100%-osan egyet. Mert a hús miatt kieső vasat lehet pótolni éppen sok spenóttal vagy más vastartalmú zöldséggel, de a fehérjéket már nehezebben. Szóval véleményem szerint egyes, speciális esetekben tényleg jogos lehet vegánoknál a "ráparancsolás" (mondjuk várandós kismamáknál), vagy ha végképp nem megy, akkor valamilyen más megoldást mindenképpen érdemes keresni. Ettől függetlenül, szerintem badarság a vegetáriánusokat húsevésre kényszeríteni. Sőt! Inkább a bigott húsevőket kellene több zöldség és gyümölcs fogyasztására rávenni. Én például egy rakás olyan receptet tanultam a barátnőmtől, amit azelőtt álmomban sem jutott volna elkészíteni (ki gondolta volna mondjuk, hogy a rántott sárgarépa kifejezetten finom???), azóta viszont kedvenc eledeleim egyike lett.


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11

Következő »